Tuesday

Doa Menyambut Ramadhan - Selamat Menjalankan Ibadah Puasa.

“Ya Allah, telah tiba bulan Ramadhan. Wahai Tuhan pemilik bulan Ramadhan dan segala bulan. Engkau telah menurunkan Al-Qur’an di dalamnya dan telah menjadikannya sebagai penjelas atas petunjuk dan pembeza antara yang hak dan yang batil. Wahai Tuhan kami, berkatilah kami di dalamnya dan bantulah kami dalam melaksanakan puasa dan menunaikan solat di dalamnya. Terimalah amal-amal kami di bulan ini.”

"Ya Allah, segala puji bagiMu yang telah membimbing kami untuk memujiMu supaya kami mengerti bersyukur atas segala kebaikanMu dan supaya Engkau membalas kami dengan balasan yang Engkau berikan pada mereka yang berbuat kebajikan.

Segala puji bagi Allah yang menganugerahi kami dengan agamaNya, mengistimewakan kami dengan millahNya dan menunjukkan kami jalan-jalan kebaikanNya,

Segala puji bagi Allah yang menjadikan di antara jalan-jalan (kebaikanNya) adalah bulan Ramadhan, bulan puasa, bulan Islam, bulan kesucian, bulan pembersihan, bulan menegakkan solat malam, bulan yang di dalamnya Al Qur’an diturunkan sebagai penyuluh dan penjelasan petunjuk dan pembeza bagi manusia.

Ya Allah, sampaikan selawat kepada junjugan besar kami Nabi Muhammad (SWA)dan keluarganya dan ilhamkan kepada kami untuk mengenal kebesaran bulan Ramadhan, mengagungkan kesuciannya, menjaga apa yang dilarangnya. Bantulah kami untuk menjalankan puasanya dengan menahan anggota badan dari derhaka kepadaMu dan menggunakannya untuk segala apa yang Engkau ridhai.

Ya Allah, sampaikan selawat kepada Nabi Muhammad (SWA) dan keluarganya. Bantulah kami di bulan Ramadhan untuk menjaga waktu-waktu solat yang lima dengan hukum-hukumnya yang Engkau tentukan, fardhu-fardhunya yang Engkau fardhukan, tugas-tugasnya yang Engkau tugaskan, dan waktunya yang Engkau tetapkan.

Di dalam solat kami naikkan kami ke tingkatan orang yang memelihara tahap-tahapnya, menjaga rukun-rukunnya, melakukannya pada waktu yang sesuai dengan apa yang disunnahkan hambaMu, RasulMu SAW, dalam ruku’nya, sujudnya, dan semua geraknya, serta khusyu’nya

Dalam bulan ini, bantulah kami untuk menyambungkan persaudaraan dengan kebajikan dan kekeluargaan, memperhatikan tetangga kami dengan bantuan dan pemberian, membebaskan harta kami dari tuntutan, membersihkannya dengan mengeluarkan zakat,

Dalam bulan ini, bantulah kami untuk mendekatkatiMu dengan amal-amal suci yang membersihkan dosa-dosa kami dan menjaga kami dari mengulangi kesalahan dan maksiat.

Ya Allah, aku bermohon kepadaMu demi hak bulan ini, demi hak siapa saja yang menyembahMu, sejak permulaannya sampai waktu kematiannya, para malaikat yang Kau dekatkan, para nabi yang Kau kirim, para hamba soleh yang Kau istimewakan, sampaikanlah selawat kepada Nabi Muhammad (SWA)dan keluarganya.

Jadikanlah kami orang yang layak menerima anugerah yang Kau janjikan kepada para kekasihMu, yang Kau pastikan kepada orang-orang yang sungguh-sungguh beribadah kepadaMu. Tempatkan kami dalam kelompok orang yang berhak mendapat tempat paling mulia dengan rahmatMu.

Ya Allah, tempatkan kami dikalangan dan orang2 yang terbaik di bulan ini.
Ya Allah, hapuskanlah dosa-dosa kami bersamaan dengan berakhirnya bulan Ramadhan,.

Ya Allah, penuhi bulan ini dengan pengabdian kami kepadaMu, hiasi waktu-waktunya dengan ketaatan kami kepadaMu, bantulah kami pada waktu siangnya dengan berpuasa dan malamnya dengan qiamullil. Ya Allah, jadikan kami seperti ini juga di bulan-bulan lain, sepanjang hidup kami.

Ya Allah, sampaikan selawat kepada Nabi Muhammad (SWA) dan keluarganya pada setiap waktu dan saat, pada segala keadaan, sebanyak selawat yang Kau berikan kepadanya dan gandakan selawat itu dengan gandaan yang hanya Engkau dapat menghitungnya. Sungguh Engkau melakukan apa yang Engkau kehendaki."

No comments:

Post a Comment